Pornind de la amintirea primei vizionări a filmului„Platoon” într-un cinematograf care astăzi nu mai există, această lucrare prinsă între documentar și eseu videografic pune în discuție schisma dintre amintire și retrăire; între șocul zguduitor de a vedea prima oară violență pe ecran și a o transforma în ceva comun, prozaic.
Criticul e omul obișnuit să stea în spatele butoanelor – mai ales videograful, e păpușarul care nu dă prea mult din sine. Aici, în plină pandemie, Kevin B. Lee își arată vulnerabilitatea, ca niciodată, atunci când retrăiește prin voice-over și, mai apoi, arătându-și chipul în fața camerei, una dintre cele mai primitive și mai formative experiențe cinefile din viața sa: prima vizionare a filmului „Platoon”. Înțelegerea imaginilor și gesturilor violente din film l-a bântuit în copilărie, încercând să discute cele văzute cu tatăl și colegii lui de clasă, dar întreaga semnificație pare să i se lămurească abia acum, filmând pereții goi din spatele clădirii unde, decenii în urmă, tremura incontrolabil de frică. În numai câteva minute, asistăm la o elipsă care marchează pragul dintre naivitatea anilor timpurii și formarea unui adult. (Georgiana Mușat)
Kevin B. Lee este una din figurile proeminente a criticii videografice și, totodată, unul dintre fondatorii acestei discipline. Filmul său multipremiat „Transformers: The Premake” a fost declarat de Sight & Sound unul dintre cele mai bune titluri documentare din 2014. În 2017, a fost primul rezident al Institutului Harun Farocki din Berlin, unde a realizat mai multe eseuri video despre opera lui Farocki. A fost editorul fondator și video-eseist șef la Fandor, și a scris numeroase articole pentru The New York Times, Sight and Sound, Slate și Indiewire. În prezent este profesor de Crossmedia Publishing la Academia Merz, din Stuttgart.
DURATA: 9 min.
ANUL: 2020
ȚARA DE PRODUCȚIE: SUA/Germania
REGIE: Kevin B. Lee
MIXAJ DE SUNET: Michael Baur
COLORIZARE ȘI EFECTE VIZUALE: Irmela Nothdurft
IMAGINE: Kevin B. Lee
MONTAJ: Kevin B. Lee
SOUND/ SUNET: Kevin B. Lee